در آموزه هاى دینى ارزش انسان در ثروت اندوزی،تجمل گرایی،لباس زیبا و ... ظهور نمى کند، بلکه ارزش انسان در عناصر ارزشى دیگر ظهور مى کند. به قول سعدی:
تن آدمى شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیبا است نشان آدمیت
در اسلام ارزش هاى انسانى در معنویت، بندگى خدا و تقوا گرایى ظهور مى کند، از این رو انسان هاى با تقوا و با معنویت، با ارزش ترین انسان هایند. پیامبر اسلام(ص) با برترى هاى نژادى و قومى و افتخارات و ارزش هاى جاهلى مبارزه نمود و فرمود: «یا ایّها النّاس! ألا إنّ ربکم واحدٌ و إنّ أباکم واحدٌ ألا لا فضل لعربیٍ على عجمیٍ و لعجمیٍ على عربیٍ و لا أسود على أحمر و لا لأحمر على .سود إلاّ بالتّقوی».[1]
از سوى دیگر دانش و جهاد نیز به عنوان ارزش هاى انسانى بیان شده است : «قل هل یستوى الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون».[2] پیامبر اسلام براى ترغیب به این ارزش فرمود: «طلب العلم فریضه على کلّ مسلم»[3] بر اساس اهمیت و ارزش دانش بود که پیامبر بعد از پیروزى در جنگ بدر – که برخى از اسیران مشرکان با سواد بودند – دستور داد که اسیران با سواد مى توانند با آموزش نوشتن و خواندن به ده نفر از کودکان مسلمان آزاد شوند.[4]
در قرآن دربارةارزش جهاد آمده است: «... فضّل الله المجاهدین على القاعدین اجراً عظیماً».5]]
بیان این نکته ضرورى است که در حوزة تعلیماتى اسلام ارزش هاى دیگر مانند خدمت به بندگان خدا، حمایت از مظلومان، انفاق و ... نیز وجود دارد.
پی نوشت ها:
[1] وسایل الشیعه، ج 18، ص 13؛ دعائم الاسلام، ج 1، ص 12.
[2] زمر( ) آیة 9.
[3] وسایل الشیعه، ج 18، ص 13؛ دعائم الاسلام، ج 1، ص 82.
[4] الطبقات الکبری، ج 2، ص 22.
[5] نساء ( ) آیة95.